G. Puccini: Kör ur Madama Butterfly

I går var det premiär för Folkoperans nya uppsättning av Puccinis opera Madama Butterfly (1904). Trots den vänstervridna regissörens försök att genom verket förmedla diverse politiska budskap (helt i linje med Folkoperans ambition) var det endast Puccinis, Illicas och Giacosas gripande tragedi som lämnade något som helst bestående intryck. Detta skall dock inte underskattas. Även om Puccinis operor sällan innehåller mer än ett par minuters vacker musik per föreställningstimme så måste det medges att han var en enastående musikdramatiker och att han i detta fall valt ett bra material att utgå från.

Folkoperans kör och orkester och ensemblen på scenen gjorde i allmänhet bra ifrån sig. Charlotta Larsson (i titelrollen) imponerade, särskilt sångmässigt, men det var väl ofta svårt att uppfatta texten. Hade man kunnat läsa den parallellt som på Kungl. Operan så hade det inte varit ett problem på samma sätt, men när en opera spelas på svenska utan textmaskin spelar diktionen stor roll. Scenografin speglade handlingens förflyttning till nutid på ett roligt sätt, med kawaii-estetik, Hello Kitty-prylar och Pikachu-pyamas.

Min personliga uppfattning är att Madama Butterfly på Folkoperan är väl värd att se, även om kritiken i tidningarna tycks ha blivit blandad (SvD, DN, Expressen).

För att detta inte skall bli ett inlägg utan musik får det avslutas med den kör utan ord som ackompanjerar Butterflys nattliga väntan på Pinkerton i huset som hon smyckat med blommor inför hans återkomst.

3 kommentarer

  1. kalle said,

    2011-09-16 den 11:44

    Aftonbladets underbara sågning av uppsättningen och orkestern.
    http://www.aftonbladet.se/kultur/article13630381.ab

    • orfevs said,

      2011-09-16 den 12:57

      Mycket underhållande att läsa, men jag tycker nog att det var orättvist mot orkestern.

  2. 2014-02-22 den 21:34

    […] Orfevs uppfattning Teatermagasinet Kulturnytt Karin Helander i SvD Gunilla Brodrej i Expressen Aftonbladets recension […]


Lämna en kommentar